Go Back   Steve's Digicams Forums > Digital Cameras (Point and Shoot) > Canon

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old Apr 22, 2004, 11:27 AM   #11
Member

Well, I dont know how bad that indoor pic really is. Sure it looks ugly in full size, but I think most cameras take fairly noisy pictures under those circumstances. Resize it to 50% or so and take a look...then its quite good.

Well I dont know, the only way to get rid of the noise (at least a bit of it) is to get a camera with a larger CCD and that costs much more money if you want a similar one with much zoom. Or you could get one of the (more or less) fully automatic compact-cameras for about the same price that probably gives better quality but then you cant do anything with the camera.

I rather have a noisy camera with much zoom, lots of options, and simple to use (that is good displays and fast AF and such which I think Olympus new ones really have).
Seb74 is offline   Reply With Quote
Old Apr 22, 2004, 11:32 AM   #12
Member

So you'll get one? Some of the noise can probably be removed with neatimage and others also, but anyway
aliquis is offline   Reply With Quote
Old Apr 22, 2004, 12:22 PM   #13
Member

I will wait for some reviews first...and I really hope they say its at least ok cause I dont see any other real alternatives.
I really want that zoom and that extremely near 3cm macro, and also compact, the S1 and many others are too large to carry in a pocket but I think this one will be easier to carry with you.
Old Apr 22, 2004, 12:40 PM   #14
Member

I checked the indoor pictures from steves digicams s1 review.

iso 50 - http://www.steves-digicams.com/2004_...s/img_1253.jpg
iso 100 - http://www.steves-digicams.com/2004_...s/img_1253.jpg

lots of noise there aswell so..
Old Apr 23, 2004, 12:13 PM   #15
Member

Yeye, nu slipper jag fundera iaf.

Slutade på något projekt för arbetslösa i mitten av mars, och ingen sade åt mig att jag då var tvungen att gå upp och söka om socialbidrag, så i slutet på mars fick jag bara för halva månaden.

Skulle söka pengar nu i april men det har strulat en del, fick tillslut uppgifter om vilka papper de ville att jag skulle fixa. Vad gäller mars äre kört för man kan inte få pengar i efterhand och eftersom jag lånade pengar av mor och betalade räkningarna så skiter dom i det, för personliga lån är dom inte intresserade av, även om det är så att man inte vill skita i räkningar , däremot om jag inte hade betalat mina räkningar så hade det gått att ordna...
Lånade pengar av mor den 20e och satte in för att jag skulle ha pengar när kameran skulle betalas, men ett av papprena jag skulle ha var ett kontoutdrag och då ser det ju lite dumt ut med 7000 insatt på kontot, även om det är för att prylarna inte gick att beställa på hennes konto direkt eftersom hon inte har visakort.
Hur som helst tänkte jag bara skriva ut en sida på betalningar under mars månad istället för ett kontoutdrag och slippa dra in det där.
Nåja, var på banken o styrde kontoutdrag, skulle på möte p ett nytt projekt kl 14 och diskuterade den ekonomiska situationen med mor, så försämrade det väl koncentrationen och så råkade vi krocka istället
Och hennes bil är en gammal saab från 81 som har gått drygt 30.000mil så det är ju inget man har helförsäkrat, så då blev ekonomin ännu värre , och indirekt är det ju soc fel också för det är fan inte mitt fel att ingen säger åt mig att jag måste gå och söka om allting för att ett projekt har slutat.
Hur som helst har jag tagit ut pengarna nu för hon behöver dem ju mer än vad jag gör och då har jag inga pengar på kontot så har inte soc något att gnälla om, och det syns inget konstigt köp på varor för 6.500kr. Däremot skulle det inte förvåna mig om de ändå gnäller över det där, men det är ju inte mina pengar från början.
Hur som helst har jag inga pengar på kontot och har ringt technikdirekt o skitit i ordern
Kunde ju ändå inte bestämma mig så det är säkert lika bra.

Btw, har du övervägt z2? Jag sket i den för bilderna på cyberphoto, men jag kikade minoltas sida och den har ju någon fluffig brusreducering, skapligt sekvensfoto, använder vanliga aa-batterier (visserligen måste man ju köpa dem själv) och har bra filmlägen (640x480 i 30fps eller 800x600 i 15fps).
Enda problemet är väl att cyberphoto inte skrev toppklass på den som dom gjorde på c-760 och s1 is, men jag förstår inte varför dom har gjort det då jag inte ser någon större skillnad, sedan undrar jag om det är i kameraklassen, dvs 10x zoom, eller relaterat till priset också, då c-760 kostar typ 3500, z2 4000 och s1 is 5300, kan ju inte jämföra dom med varandra då ju.
Kikade även dcresources nattbilder från s1 is, den är nästan lika brusig på iso 100 som c-765, och 200 och 400 är ju totalt oanvändbara. Om man jämförde med a80 så hade den ju väldigt ok 50, ok 100 och skaplig 200, 400 började dock bli brusig. Nattbilden från s50 ser ju perfekt ut, och den är billigare än s1. Så frågan är om inte s50 är roligare kamera, visst att man har lägre zoom, så behöver man massa zoom är det ju synd, men hur kul är det att få brusiga bilder hela tiden för att man vill kunna zooma en massa vid en bild på 100?
Så jag kan väl lika gärna vänta tills man har mer pengar/bättre alternativ.
Old Apr 23, 2004, 2:04 PM   #16
Member

Ajdå, det där låter ju inget vidare kul
Men finns det verkligen inga jobb alls att få? Även ett skräpjobb är ju roligare än att gå på bidrag och så.....har själv ett rätt skräpigt timmjobb, men rätt så fria tider och så så jag klagar inte direkt, men visst det är inte så man väljer och vrakar bland jobb direkt

Blir väl bättre tider så småningom får vi hoppas.

Regarding Z2 I dont have that one as an alternative cause every review I've seen it takes somewhat soft and blurry pictures, and also many complain about bad construcion and bad quality....and it looks like a spaceship or something, totally silly.

Canon S50 probaby takes better pictures with its larger CCD, but not much zoom, 10cm macro is not very fun, bad movie-mode....

Better realise the perfect camera does NOT exist....but the C-770 with a larger CCD (less noise) would be kind of perfect
Old Apr 23, 2004, 2:16 PM   #17
Member

have you seen the c-770 moviemode yet? looked awesome.

Imho it actually looks better than the s1 movie, but it have some small hacks/lag in it and i don't know if that is a problem with the movie function in the camera, the memory card, that particular test movie or my player. Anyway, humm, can't find the movie, was some taiwanese play 14.5MB large, i have it on my harddrive so if you want it i can e-mail it (if you want 14.5MB worth of e-mail).

http://forums.dpreview.com/forums/re...essage=8527250

In other news i'm a computer geek which loved programming earlier and later on started to studie for a 120p computer engineer degree, but then i became unhappy so i haven't "scored" all the courses, and the stuff ended almost 2 years ago. Anyway it's not much left and i will do it sometime.
For obvious reasons there aren't much jobs of that kind, and even less if you have never worked before or doesn't have your degree. I've searched a few other jobs, but here in Örebro there is 350+ people which are unemployed on each job at ams compared to around 16 in stockholm and 30+ in gothenburg so it's quite hard.
Anyway i've search for a modelling&simulation 60p course this autumn and will try to get my current exam before summer. 120 + 60 = magister i datateknik.
I haven't searched a job for 1.5-2 months or so, no reason to
Old Apr 24, 2004, 4:35 AM   #18
Member

Sounds cool, your education that is. Might get you good jobs and lots of money when times get better over here.

Yes I've seen that sample already of the compressed mpeg in action....looked good
Old Apr 25, 2004, 10:51 AM   #19
Member

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/c765uz.html

Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules