Go Back   Steve's Digicams Forums > Digital SLR and Interchangeable Lens Cameras > Nikon dSLR

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old May 22, 2003, 2:49 PM   #1
Junior Member

Default Buying a D100 ?

I'm intending to buy a D100, but i'm unsure if this would be the best buy.

I have a couple of older AF-lenses and a Nikon Flash, the I used for the analog F-90x.

The question is, what camera would you buy - The Nikon D100, the Canon D10 or D60 or perhaps the Fuji S2 ??

Please make your suggestions :roll:
Leif is offline   Reply With Quote
Sponsored Links
Old May 23, 2003, 3:10 PM   #2
Senior Member

Klaus DK's Avatar

hej Leif

Jeg ejer selv D100 og er meget tilfreds med det. Ligesom dig har jeg også ejet en f90, som jeg var meget glad for, men springet er faktisk meget lille synes jeg.
Hvis du har noget god optik, så spar pengene og bliv hos Nikon. Forskellen ligger ikke så meget i selve kameraerne i denne klasse - det meste ligger i den optik du bruger.

Oh ja, hold dig fra D60 fra Canon - den har klassens langsommeste autofocus og dens jogwheel er noget skidt!!!

Hilsen
Klaus
Klaus DK is offline   Reply With Quote
Old May 24, 2003, 4:21 AM   #3
Junior Member

Hej Klaus

Tak for dit svar.

Lige et par ekstra spørgsmål - Jeg har ladet mig fortælle, at flere har oplevet problemer med underbelyste billeder især ved brug af blitz med D100 - endvidere skulle billedernes skarphed være mangelfuld (måske kun når der anvendes .jpg format?).

Har du nogen kommentarer til dette?

hilsen Leif
Leif is offline   Reply With Quote
Old May 24, 2003, 5:31 AM   #4
Senior Member

Klaus DK's Avatar

Underbelyste billeder med flash forekommer, hvis man ikke på - og du tænker nok på SB-80DX - kompenserer for det. Men det er nu et meget lille problem, da flashen kan indstilles med to tryk!

Jeg bruger aldrig .jpg i kameraet - men derimod RAW, som giver en helt uovertruffen kvalitet (du kan iøvrigt læse på min hjemmeside om, hvorfor jeg er helt vild med RAW - forudsat du ikke kender det!)
Jpg billederne kommer ud af kameraet uden skarphed stort set, men det betyder nu ikke det store - for D100 er ikke en point-and shoot kamera. Du kan få al den skarphed ud af dem du vil i f.eks PS. RAW billeder er knivskarpe (efter optikken) og meget farvemættede. Jeg har svært ved at foretille mig de kan blive meget bedre må jeg erkende. Vi er nede i en gang - undskyld udtrykket - flueknepperi.
men spørg gerne mere - det er jo trods alt en relativ stor investering for de fleste.
men prøv at læse om det gode og dårlige FOR MIG på min hjemmeside - to klik -så læser du om D100.
Old May 28, 2003, 1:07 PM   #5
LFW
Junior Member

Default translation please

Leif & Klaus, I have been asking the same question Leif posed, and still can't decide Nikon vs Canon, as I also have Nikon lenses. I would love to know what the reply was, any chance of a translation to English? Please?
LFW is offline   Reply With Quote
Old May 28, 2003, 6:07 PM   #6
Senior Member

Klaus DK's Avatar

Yes - okay.

Leif have heard that D100 with flash has problems with lightmetering and that the JPGs should be unsharp.

I answerede, that I was more than satisfied with my D100 and if he had nikon optics he should consider the D100 because of big spendings. D60 I dont like - has a really slow autofocus. D10 is much better is canon is selected.

I have no problems with using flash, but you have to adjust the flash for best settings. (d100 is def. NOT a point and shoot camera).

Yes Jpg is useless (to me anyway) I always shoot RAW.

You may go to my D100 and sb-80 dx opinions on my website to see more of my opinions on this stuff.

Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules